Sesungguhnye..

"SABAR ITU INDAH"


Macam yg kawan² semua sedia maklum..saya baru saja mengalami keguguran buat kali kedua..niat saya untuk memberi kejutan kepada kawan² tentang kehamilan kedua hanya tinggal kenangan..saya bercadang utk memberitahu kawan² sebaik saja kandungan saya berusia 3 bulan ke atas..saya tak nak terlalu excited..tapi malangnye..Allah Maha Mengetahui.. kali ni kandungan saya hanya mampu bertahan selama 6 minggu 5 hari saja..

Pada 10/3/09 saya dan En. Nazir di duga buat kali kedua..malam tu macam biasa En. Nazir bekerja..tiba² perut saya rasa sakit..kepala saya pun sakit yg amat..saya gagahkan juga..masih sempat menjengah blog kawan².. saya sms En. Nazir beritahu yg saya sakit perut.. En. Nazir dah mula risau.. tapi saya suruh dia bersabar.. mungkin perasaan saya saja.. sebelum masuk tidur saya ke toilet..tiba² ade sedikit kesan darah.. hati saya dah rasa tak menentu..Allah je yg tahu..saya masih bersabar.. saya memujuk hati saya sendiri..mungkin saya terlalu penat..maklum lah siang tadi sibuk dgn Sambutan Maulidur Rasul..saya terus merehatkan diri dan tidur..En. Nazir pesan..kalau masih tak ok..dia suruh saya MC je esok..

Esok paginye..saya bangun utk ke ofis..saya rase perut dah tak sakit lagi..n kepala pun dah ok..hajat hati nak bekeje..tapi malangnye mase mandi.. saya tengok ade lagi darah yg cair keluar..terus saya call En. Nazir yg saya nak MC gak..En. Nazir sgt risau..saya faham perasaan dia..saya pun call boss saya..bagitau yg saya tak sihat..sementara tunggu En. Nazir balik dari keje saya rehatkan diri..panggil² mak dari bilik tapi mak tak dengar..maybe dia ingat saya dah sampai ofis..huhu~

Sekejap lepas tu En. Nazir sampai rumah..kami pun siap² nak ke klinik..mak n adik² dah mula risau..kalau diorang risau ape lagi En. Nazir n saya yg menanggung sakit ni..sempat breakfast jap..tapi nafsu nak makan saya tak seberapa..saya makan hanya utk alas perut je..sampai klinik..terpaksa menunggu sekejap..hanya Allah yg tahu hati saya..sampai turn saya..bila dah bgtau doc ape yg jadi n experience saya sebelum ni.. doc cuba scan..tapi saya baru je lepas buang air kecil..so tak nampak kantungye..maybe kandungan baru lagi..doc nasihat kan saya supaya dptkan rehat secukupnye..n doc bagi MC 3 hari..pesan doc lagi..kalau sakit berterusan macam sakit senggugut dia suruh En. Nazir bawak saya terus ke hospital..lepas tu terus je kami balik ke rumah..

Sampai kat rumah..saya berehat..sakit perut ni dtg sekali sekala dlm hati terus berdoa..semoga tak de perkara buruk yg berlaku..tapi sakitnye sgt menduga..sekali dia serang..lemah otot² saya..En. Nazir yg setia terus memberikan kata² semangat pd saya..walaupun dlm hati dia Allah je yg tahu..dia suruh saya berfikiran +ve.. jgn fikir yg bukan².. saya cuba..tapi air mata ni tetap laju mengalir..memikirkan kemungkinan yg berlaku..Ya Allah..sesungguhnye saya sgt lemah..saya suruh En. Nazir berehat..memandangkan dia belum pun sempat melelapkan mata sejak balik dari keje..kesian dia..saya sgt terharu bila tengok muka En. Nazir..tak terluah dgn kata²..hanya air mata yg jadi peneman saya..

Saya pun cuba melelapkan mata..melupakan rase sakit yg ade..belum pun sempat En. Nazir menghilangkan penat lelah bekeje..mak saya kejutkan dia dari tidur..sebenarnye..semasa saya terjaga dari tidur..saya rasa tersgtlah nak buang air kecil..saya pun terus ke toilet..mase buang air kecil masih ade darah yg keluar walaupun sikit..menggigil tgn saya..saya tetap tabahkan hati..bila saya keluar je dari toilet menuju ke bilik..tiba² saya rasa ade sesuatu yg keluar..saya terus menjerit..

“ Mak”..saya katakana ade sesuatu yg saya rasakan terkeluar secara sendiri..

Mak saya pun terkejut..cepat² saya suruh dia kejutkan En. Nazir.. bila saya panggil En. Nazir masuk dlm toilet..saya tengok janin yg saya kandungkan dah pun terkeluar..sgt sayu hati saya kawan².. tanpa saya sedar saya meraung dlm toilet..En. Nazir tetap setia bersama² kesabaran yg ada..mak cuba tenangkan saya n menasihatkan saya supaya bersabar..bukan rezeki saya lagi..kami terus bersiap² ke hospital..

Sampai di hospital bhgn kecemasan..saya di check oleh doc..saya di masukkan ke wad 3 Barat Hosp. Sultanah Aminah kerana incomplete abortion..ade lg kantung yg tinggal kate doc..Ya Allah tabahkanlah hatiku ini..Buat pertama kalinye saya dimasukkan ke hospital..sedih n sayu hati saya mengenangkan nasib n dugaan yg saya terima..saya tak dapat bayangkan ape yg akan doc buat nanti..nasib baiklah semua baju² mak n En. Nazir dah prepare awal²..so tak perlulah En. Nazir berulang alik semata² nak ambik baju n peralatan lain..dgn tak cukup tidur En. Nazir gagahkan diri..tabah sungguh suami saya ni..saya tahu dia sedih..dari air muka dia saya dpt bace..oleh kerana dia tak nak saya terus bersedih..dia tetap tunjukkan muka yg selamba bila berdepan dgn saya..

Saya ditahan di wad selama 3 hari 2 malam..saya akan ceritakan kemudian..kisah sepanjang di wad..malam saya berteman air mata..

Sesungguhnya..dugaan ini buat kami..hamba yg lemah..hati saya sangat tersentuh bila..saya lihat ada air mata yg keluar dari celah² mata En. Nazir..semasa menaip n3 ni pun saya masih terbayang saat² air mata lelaki En. Nazir berjuraian..mungkin terlalu sedih dgn dugaan yg di alami..bagi saya..air mata dah jadi peneman setia..pd awalnye..bila tinggal berseorangan mudah saja air mata saya mengalir..tapi kekuatan yg ade pd En. Nazir..menjadikan saya kuat utk menghadapi dugaan ini..walaupun kdg² saya nampak terlalu lemah..En. Nazir sentiasa disisi saya..dia sempat lagi cuba berlawak..utk memastikan isterinye ni melupakan kisah duka kami..thanks a lot sayang.. u’re my everything..

Mungkin ade hikmah ape yg terjadi..Allah nak bagi kami yg terbaik..mungkin kami belum layak utk menjadi seorang ibu dan ayah..itu anggapan kami.. kami takkan buruk sangka pd Allah..Allah yg Maha Mengetahui..Dia tahu ape yg terbaik utk hamba-Nya..sebagai hamba yg sentiasa terleka.. kami pasrah dan redha dgn ketentuan-Nya..Pasti ade sesuatu yg baik menanti kami kelak.. Dia yg mengatur perjalanan hidup kita..jangan dipertikakan ketentuan-Nya..Allah tak pernah menzalimi hamba-Nya..

Saya dan En. Nazir akan terus berusaha, bertawakkal dan terus berdoa agar Allah kurniakan kami zuriat suatu hari nanti.. buat mase ni doc menasihatkan saya supaya tidak mengandung dlm jangka masa 2 bulan..supaya rahim saya dpt berehat seketika..

Buat kawan² yg mendoakan kesihatan saya..terima kasih byk².. saya sgt terharu..utk Mummy Dasy n Azie..thanks sudi melawat saya di hospital.. sebenarnye saya sedih mase kawan² dtg..tapi saya cuba ceriakan diri saya..semoga Allah yg memberikan ganjaran yg setimpal kpd kawan² yg mendoakan..really² appreciate it!

Saya bercuti dari 10 – 26 Mac 2009.. sekiranye ade mood saya akan terus meng’update’ blog ni..walau mcmane pun blog kwn² tetap saya jengah..dpt lah saya menghiburkan hati yg sedih ni..


“Ya Allah.. tabahkanlah hatiku dan suamiku ini..sesungguhnya kami redha dgn segala ketentuan Mu Ya Allah”