Recipes

Melayan Tekak Ala Thai

Friday, May 29, 2009

Align Center


Semalam seperti yang saya rancang nak masak Ayam Paprik.. balik dari kerja terus ajak En. Nazir singgah kedai.. ada pula bahan-bahan masakan yang tiada di rumah.. singgah sekejap beli daun limau purut, jagung, carrot.. sampai ke rumah terus bergotong-royong dengan En. Nazir.. Masa zaman study dulu saya memang suka masak paprik di rumah.. maklumlah masa cuti semester saya bekerja sebagai waitress di sebuah restoran.. jadi ada juga yang sempat saya pelajari contohnya masak paprik ni lah.. balik ke rumah kalau ada aura rajin mesti nak cuba.. dah lama saya tak masak paprik jadi lupa bahan-bahan.. padahal mudah saja.. jadi dengan bantuan En. Google saya terjumpa resepi Ayam & Sayuran Masak Paprik disini



Bahan-bahannya:

500 gm ayam dipotong kecil
Sedikit sotong, udang, daging
4 biji tomato
1 batang carrot
1 peket jagung muda
100 gm bunga kobis
100 gm brocolli
2 helai daun limau purut
2 biji bawang merah

2 ulas bawang putih
2 inci halia
2 sudu besar cili kisar
5 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap manis
2 sudu besar sos cili

Garam secukup rasa

Cara-caranya:

Bawang merah,putih dan halia ditumis hingga kekuningan, kemudian masukkan cili kisar hingga naik bau, kemudian masukkan garam. Masukkan sos tiram dan biar sebentar. Masukkan ayam, daging, sotong, udang dan sayuran. Biarkan hingga masak. Masukkan daun limau purut untuk baunya. Kemudian masukkan sos cili untuk memekatkan kuah paprik.


Mudahkan caranya.. dan itulah yang terhasil.. saya masak seperiuk terus gabungan lauk makan malam dan makan tengahari hari ini.. kebetulan adik saya berpuasa semalam, saya ajak dia berbuka di rumah.. itu saja saya melayan tekak yang nak makan ala thai.. hehehe~

post signature

You Might Also Like

8 Th♥ught (s)

  1. bestkan dok umah sndiri...mcm2 nak masak...siap dok pkr kat opis apa nak masak mlmnyer...he he he...salah satu resepi siti bila time malas melnda...sbb dia main cmpk2 je masaknyer.

    ReplyDelete
  2. nak sedap la k.hernee... terliur lagi....

    ReplyDelete
  3. terbau2 ayam paprik tu smpai sini

    ReplyDelete
  4. neezareef>>hehehe..saje kipas kuat2 biar bau smpai sane..hehehe

    ReplyDelete

Thanks 4 ur comment.. peace!

Advertise with us!