En. Nazir

Si Kaki Pancing

Wednesday, July 08, 2009


Semalam sehari suntuk En. Nazir pergi memancing. Dia pergi memancing di Kampung Belokok, Peradin kat Pontian kampung emak saya. Nasib baik selepas kahwin kami pernah ke sana. Kalau tak mesti sesat barat kan. hehehe~



Siap ada signboard "Hutan Bakau Yang Tertua Di Dunia" lagi. Memang dah berkurun agaknya umur hutan bakau ni kan. Saya pun tak pernah masuk ke kawasan ni kalau balik kampung sekalipun hanya ke rumah saudara mara aje.



Muka poyo En. Nazir. Muka bila dapat ikan. Kalau tak dapat ikan entah-entah bergambar pun tak nak. hehehe~ Suami siapa lah ni ek berkilat sekali muka dia ;-p



Ni la pakcik saya yang melayan En. Nazir memancing. Pakcik saya ni abang kepada emak saya. Kami panggil dia Pak Beng. Dia memang tinggal kat kampung. Dia menjaga sangkar ikan siakap belaan. Memang dah lama dia pelawa En. Nazir kalau-kalau nak memancing. Jadi kebetulan time cuti takde aktiviti tu yang En. Nazir ajak Pak Beng memancing.



En. Nazir pergi memancing bukan sorang diri. Ada dua orang kawan dia yang ikut sama. Sama-sama kaki pancing. Ikutkan ramai lagi geng pancing dia ni, tapi yang available Boy dan Apong jek. Poyo pulak mamat berdua ni bergambar. masing-masing control jek kan.hehehe~



Inilah hasilnya. Alhamdulillah rezeki. Ada ikan sembilang, ikan kekek, ikan tekuk, ikan duri mcam-macam lagilah. Dapat juga buat lauk kami. Hasil tangkapan En. Nazir kami bagi dua. Separuh kami ambil separuh bagi emak buat lauk. Saya plan nak masak asam pedas ikan sembilang petang ni. Tapi tadi En. Nazir sms saya "Fuhhh.. tip top mltop. Asam pdas gua dh mnjadi.." Alamak dia dah masak-masak betul-betullah. Saya ingat dia acah-acah jek tanya itu ini. Jangan jadi asam pedas Thailand macam hari tu dah le. hehehe~ Tak sabar juga nak rasa. Apa pun saya kena rasa dulu baru tahu tip top ke top tip hehehe~



Bagi peluang kaki pancing bangga dengan hasil tangkapan diorang. En. Nazir ni pantang kalau kita cakap "Mintak-mintak dapat lah ikan bla..bla..bla.." nanti ada je yang dia jawab. Dia kata pantang nak gi mancing cakap macam tu. Kalau ada rezeki ada la. Ye kan je lah kan. hehehe~


post signature

You Might Also Like

10 Th♥ught (s)

  1. wah rezeki awak ye hernee somi awak dapat byk ikan..... meriahhh

    ReplyDelete
  2. ninie>>a'ah kak alhamdulillah..x yah bli lauk..hehehe

    ReplyDelete
  3. klu x betul mau hanyir asam pedas laki ko c'long..
    mak oi byk dapat ikan ek

    ReplyDelete
  4. Mummy Dasy>>xhanyir plak semlm..alhamdulillah rzki..

    ReplyDelete
  5. ok lah k.hernee pun minat nak joint Hubby akak g memancing.... mesti bestkan... hasil mancingnyer pun banyak yer...

    ReplyDelete
  6. hernee..
    ade lh x asam pedas sembilang semalam??? mmmm.. sedappp..

    ReplyDelete
  7. neezareef>>sgt berbaloi w'pun tmptnye jauh..

    ReplyDelete
  8. hajarus>>ni akak x ikut pn..blh thn la hasilnye..hehe

    ReplyDelete
  9. Umi Nawfal>>ade..lupe nk plawe..hehehehe

    ReplyDelete

Thanks 4 ur comment.. peace!

Advertise with us!