Hari Raya Aidiladha

Aktiviti Qurban

Tuesday, December 01, 2009

hari Ahad lepas saya menyibukkan diri tengok program Qurban kat Kg. Pok. ye, ni bukan kampung saya. menumpang kampung orang lain. ada beberapa prang readers saya yang asalnya dari kampung ni :) diorang tak datang biar saya yang datang. yang janji nak datang tu pun batang hidung pun tak nampak (ayat khas untuk Kak Wawa ;p) kesian En. Nazir, nk join tapi kena kerja hari tu.

niat asal bukan nak minta daging qurban untuk bawa balik ke rumah. niat saya nak tengok aktiviti ni saja. serious tak tipu! (saya cakap macam ni sebab.... ahhh malaslah nak cerita) dah lama tak tengok aktiviti qurban ni. last pun masa kat rumah lama dulu. buat qurban lembu depan rumah.

seingat saya Mak Anjang saya kata ada 10 ekor lembu dan 6 ekor kambing yang dikorbankan. konon2nya saya datang nak tengok aksi2 sembelihan, tapi saya datang dah lambat la semua dah siap kena sembelih tinggal melapah je. ni semua Ayu punya pasal, terhegeh2 bersiap macam ada anak 10 hehehe~




aksi2 pakcik2 yang sedang melapah daging dan tulang2 lembu.



ibu Mummy Dasy yang interframe ;p



makcik2, pakcik2, saudara saudari yang bergotong royong pada hari tu. semua ada tugas masing2 untuk memudahkan kerja. banyak department rupanya. department sembelih, department melapah tulang, department potong memotong, department timbang menimbang, department agihan macam2 department hehehe~


Mak Anjang saya yang tekun memotong daging. sebelah dia Mak Lang tapi tak sempat nak snap gambar Mak Lang sebab dia ni kuat melatah nanti takut pula parang ke pisau terbang. masa saya cakap nak snap pun dia dah melatah2 hehehe~


saya datang dengan Ijah dan Ayu. yang kepala senget tu lah yang bersiap terhegeh2. geram makcik tau.


Pak Anjang one of the orang kuat untuk majlis qurban ni. seingat saya beberapa tahun yang lepas Pak Anjang diserang sakit jantung sejurus lepas bergotong- royong untuk aktiviti qurban. mungkin penat sangat agaknya. alhamdulillah kali ni Pak Anjang maintain walaupun ada kecederaan pada jari tangan. syok sangat menghiris daging lembu sampai tak sedar terhiris jari sendiri.

dalam pukul 12 kami pun balik rumah Mak Anjang lepak2 sekejap.


post signature

You Might Also Like

2 Th♥ught (s)

  1. Wei ada yg mengata ko ke???
    Ibu ada gak cakap ko gi... aku gi ah kang ada x makan klu dah tgk :p

    ReplyDelete
  2. Mummy Dasy >> lor nape lak dh tngok xnk mkn? mkn je le..hehehe

    ReplyDelete

Thanks 4 ur comment.. peace!

Advertise with us!