Botok-botok

Botok-botok Itu Tiada Kena Mengena Dengan Botox

Wednesday, March 17, 2010

 [credit pic here]


Tekak terasa nak makan botok-botok bila Kak Andak, kakak ipar saya dok bercerita tentang botok2 minggu lepas. Alkisahnya dia tak tahu kewujudan botok2 di muka bumi ni.

Ada lagi ke orang Johor yang tak tahu apa itu botok2? Botok2 ni makanan tradisi orang Johor. Mungkin kebanyakan orang tua dulu2 memang gemar makan botok2 ni. Dulu masa mak saya sihat, dia selalu buat botok2 ikan kembung. Memang sedap. Ramuannya ikan yang digaul dengan rempah dan berbagai jenis ulam-ulam  (pucuk ubi, pucuk bebuas, pucuk mengkudu, pucuk daun teh, pucuk belinjau dan macam2 pucuk lagi) dibalut dengan daun pisang dan dikukus. Lagi lama kukus rasanya lagi mantap. Makan dengan nasi panas atau boleh makan begitu saja. Pasti terangkat.

Rasanya tak payah pakai botox, tak payah membazir duit banyak2 cuma makan botok2 selama sebulan berturut2 je anda akan awet muda sepanjang zaman. Tipu ;p

Nanti kalau ada masa saya nak mencuba buat sendiri botok2 ikan. Semestinya saya akan kongsikan di sini, Tunggu ya botok2 ikan hasil air tangan saya :p

Ingat ya kawan2, botok2 tiada kena mengena dengan botox :)


[auto publish]

You Might Also Like

18 Th♥ught (s)

  1. hehe.. botok2 yang sedap =)

    ReplyDelete
  2. pesal aku xtau ada mknan ni?? penah dgr tp xpenah rasa..pe kata ko buat, pos kat aku long??

    ReplyDelete
  3. ouh .
    1st time tahu tentang beliau ;D

    ReplyDelete
  4. sedap tuuuu...xpnah wat sendiri selalu aku suh ibu jek yg wat dasar pemalas....
    Che'long bkn akak ipar ko jek xtau ghupenye CDOTSSSSSSS pun xtau kesian cdotsss....

    ReplyDelete
  5. walaupun org johor, tp xtau pun botok ni apa..huhu

    ReplyDelete
  6. botok-botok? 1st time aku dengar nama makanan ni. hehe

    ReplyDelete
  7. ::cdot the dot:: >>abis batak ko dot..ptut le mak ko org melaka..die x tau kot..suh le makyah msk..nk tnggu aku msk kmpunan ko..nti lari msuk batu belah batu bertangkup lak..hahaha

    ReplyDelete
  8. Mummy Dasy >>die tu duk dlm gua long..hahaha

    ReplyDelete
  9. E.d.Y>>ler..sorg lg ni..nk kena buang negeri ni..hahahaha

    ReplyDelete
  10. zaiMi >>hehehe..ko bukn org johor kan?xpe aku halalkn..skrg ko dh tau kn..nti dtg johor leh cube..hehehe

    ReplyDelete
  11. nyam3x..ngecor rase teringat botok2 maka ngah..meletup!!..bile gaknye dpt rase lagi eak air tgn dia...rindu..hua...

    ReplyDelete
  12. Mama Khalish >>huwaaa..jgn ckp sdih ni..x tau la bile..huhuhu

    ReplyDelete
  13. hajar xpernah dengar lagi & xpernah makan.. sedap ek kak...?

    ReplyDelete
  14. hajarus >>sdap jak..cube hajar tnye mil hajar..msti die tau kot..

    ReplyDelete
  15. satu lagi.. kalo org jawa.. botok ni makna nyer tembam! hehe mcm lah ehem2 blogger nih! hehe :)

    Peace No War! ;)

    ReplyDelete
  16. nazame>>bengong pnye nazam..woi dh cuti wat2 cara cuti aeh..hahaha

    ReplyDelete

Thanks 4 ur comment.. peace!

Advertise with us!