Khas buat peminat2 fotografi, saya ada sesuatu nak kongsikan..

Kalau sebelum ni.. 
Fungsi sebenar tripod.. Tripods are used for both still and motion photography to prevent camera movement. They are necessary when slow-speed exposures are being made, or when telephoto lenses are used, as any camera movement while the shutter is open will produce a blurred image. In the same vein, they reduce camera shake, and thus are instrumental in achieving maximum sharpness. A tripod is also helpful in achieving precise framing of the image, or when more than one image is being made of the same scene, for example when bracketing the exposure. Use of a tripod may also allow for a more thoughtful approach to photography. For all of these reasons a tripod of some sort is often necessary for professional photography as well as certain video uses. Tripods are also used as an alternative to C-Stands  to photographic accessories.
Encik google punya translataion yang agak kelakar.. Tripod digunakan untuk kedua-dua masih dan fotografi pergerakan untuk mencegah gerakan kamera. Mereka yang diperlukan saat kelajuan lambat pendedahan sedang dibuat, atau ketika digunakan lensa tele, karena setiap gerakan kamera saat shutter terbuka akan menghasilkan gambar buram. Dalam nada yang sama, mereka mengurangkan goncangan kamera, dan dengan demikian penting dalam mencapai ketajaman maksimum. Sebuah tripod juga membantu dalam mencapai framing yang tepat gambar, atau apabila lebih dari satu gambar yang dibuat dari tempat yang sama, misalnya ketika bracketing pendedahan. Penggunaan tripod juga mungkin membenarkan anda pendekatan yang lebih serius dengan fotografi. Untuk semua alasan ini tripod semacam sering perlu untuk fotografi profesional serta menggunakan video tertentu. Tripod juga digunakan sebagai alternatif untuk C-Stand untuk aksesoris fotografi.

 Sekarang tripod sudah ada fungsi lain.. taraaaa..




Tripod juga boleh digunakan sebagai hanger untuk menggantung beg2 yang tidak kering. Please tak note! ;p Setakat ini tripod boleh menampung 2 buah beg yang agak lembap sebab kekurangan mendapat pancaran cahaya matahari ngeh..ngeh..

Cara2nya, gantungkan beg yang kurang kering pada ranting2 tripod, kemudian buka kipas sehingga ke level 3. Biarkan selama semalaman. Insya'Allah kering beg2 tadi ;p Kepada yang ada tripod sila cuba pasti berfungsi.


©Hernee Nazir – En. Nazir balik kerja agak terkujat bila nampak tripod dia dah jadi hanger. Nasib badanlah dapat isteri yang terlebih kreatif menjahanamkan harta suami wakaka. Ayat yang terkeluar dari mulut dia.. "Perghhhh.. kita beli tripod untuk kamera.. dia boleh buat ampai" hehehe. Ampun ye En. Nazir next time buat lagi ;p