Info Sharing

Cerita Lama: Majlis Aqiqah Ilham Syahmi

Thursday, January 19, 2012

Tajuk pun dah tahu kan ni cerita lama. Ilham pun sekarang dah 6 bulan dah. Majlis aqiqah ni kami buat masa Ilham berusia 2 bulan saing sekali dengan majlis pertunangan adik saya Ayu aka Mama Cu Ilham. Alhamdulillah majlis berjalan lancar sepertimana yang dirancang.
Ok, sedikit info mengenai Aqiqah.. enjoy reading :)
Sumber: Wikipedia
‘Aqiqah (Arab: عقيقه‎) ialah penyembelihanhaiwan ternakan yang dilakukan untuk anak yang baru lahir sebagai tanda bersyukur kepada Allah.Perkataan aqiqah dari kata al-Iqqah bererti rambut makhluk yang baru dilahirkan, baik manusia atau binatang. Aqiqah afdhal dilakukan dalam tempoh seminggu selepas kelahiran.
Hukum aqiqah menurut pendapat yang paling kuat ialah sunat muakkad. Sebagaimana sabda Nabi s.a.w kepada Fatimah ketika mengaqiqahkan Hasan:
“Hai Fatimah!, cukurlah rambutnya dan bersedekahlah dengan perak kepada orang-orang miskin seberat timbangan (rambutnya). Mereka berdua lalu menimbangnya, adalah timbangannya waktu itu seberat satu dirham atau sebahagian dirham”.
Syarat yang afdhal untuk anak lelaki ialah dua ekor kambing yang cukup syarat; sampai umur, tidak cacat, milik mutlak. Manakala bagi anak perempuan satu ekor. Hadith dari Ummu Khazr al-Ka’biyah berkata: Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda:
Maksudnya: “Untuk anak lelaki dua ekor kambing yang mirip (sebaya dan seumur), dan untuk anak perempuan satu ekor”.
Aqiqah boleh dilakukan serentak di atas bahagian yang sama dengan korban. Pada hari aqiqah disunatkan anak yang baru lahir diberi nama yang bagus dan dicukup rambutnya serta bersedekah seberat timbangan rambutnya (bagi yang mampu) dengan perak.
Syarat Sah Aqiqah
Syarat sah aqiqah ialah:
(a)   Berniat aqiqah ketika menyembelih.
(b)  Binatang ternakan berkaki empat iaitu kambing, biri-biri, kibas, lembu, kerbau dan unta.
(c)   Memenuhi syarat-syarat sembelihan.
(d) Tidak terdapat kecacatan pada binatang tersebut
(e)  Disembelih pada waktunya iaitu hari ketujuh selepas kelahiran @ bila-bila masa
sebelum anak tersebut baligh
(f)   Binatang yang hendak disembelih sudah cukup umur.
Binatang yang sudah cukup umur untuk dijadikan Qurban adalah seperti berikut:
Binatang
         Umur
Biri-biri/1 tahun atau lebih
Kambing2 tahun atau lebih
Lembu/kerbau2 tahun atau lebih
Unta5 tahun atau lebih

Sunat-sunat Aqiqah ialah:
 (a)          Dilakukan pada hari ke tujuh kelahiran.
(b)           Menyembelih ketika matahani sedang naik (pagi).
(c)           Mencukur rambut bayi selepas penyembelihan.
(d)           Memberi nama yang baik kepada bayi
(e)           Berdoa ketika hendak menyembelih.
(f)            Daging dimasak manis.
(g)           Tidak mematahkan sendi tulang binatang tersebut ketika dimasak.
(h)           Daging aqiqah disunatkan buat jamuan atau kenduri dengan menjemput
seluruh penduuduk kampung

   Hikmah Aqiqah
1      Tanda kesyukuran kepada Allah di atas kurniaan zuriat.
2     Menggalakkan amalan sedekah.
3     Sebagai mengikuti sunnah Rasulullah.
4     Mengukuhkan semangat persaudaraan dalam masyarakat.
5     Membuang sifat kedekut, bakhil dan tamak dalam diri.
6     Memulakan kehidupan seorang bayi dengan amalan kebaiakan.

Ok, jom layan gambar2 yang terperam dalam draft ni.. selimnya ummi Ilham masa baru habis pantang kan. Sekarang je dah tak boleh tengok lama2 hahaha pitamsssssss..
287132_279624392065830_100000548156241_1082936_1460892700_o
us.. :)
293339_279700792058190_100000548156241_1083404_1534688626_n
baju melayu ni Mommy Ngah yang beriya belikan sebab nak sedondon anak beranak time Hari Raya Aidilfitri 2011 :)

296728_279627018732234_100000548156241_1083005_1908923386_n
Mummy DaSy in action :)
296728_279627022065567_100000548156241_1083006_1141129973_n
Baby Syahmina.. Syahmina vs Syahmi ehhh ;)

296728_279627025398900_100000548156241_1083007_892860704_n
Abang Aisy yang hensem :)
309823_279628878732048_100000548156241_1083014_1702913109_n
My beloved mother in law with Atam & Uda :)

318965_279624398732496_100000548156241_1082937_1476880952_n
My hero beso and hero kechik :)

318965_279624402065829_100000548156241_1082938_1329102517_n
Most of the time tidur je kerjanya masa  ni.. good boy! :)
318965_279624408732495_100000548156241_1082939_1284285372_n
318965_279624412065828_100000548156241_1082940_1467984005_n
Ilham with Nek Anjang :)
338286_279628868732049_100000548156241_1083011_1931118390_o
Auntie Azie & Uncle Elly with their hero.. Abang Ayap :)

303285_286422581386011_100000548156241_1111366_1108667654_n
My heart & soul.. my beloved family.. & future brother in law.. Welcome to the family Adik! :)
Lepas je majlis, ummi adalah demam hahaha. Maybe penat sangat mengendung Ilham ke hulu ke hilir sampai petang kan. Nasib baiklah demam biasa2 je sehari terus kebah sebab ummi laju2 makan vitamin C dan ke klinik takut si kecik berjangkit lagi teruk hehehe. Oklah, nanti ada satu lagi cerita lama.. tunggu je la bila ummi Ilham ni rajin tahap dewa..ekeke~

You Might Also Like

6 Th♥ught (s)

  1. hehehe..meh k.ty dngo die nangis skali..hehehe

    ReplyDelete
  2. ladysirna>>hehehe..tq auntie..sian sy kna paksa pkai bju melayu..pdhal bju tu bso lg..hahaha

    ReplyDelete
  3. the store they can bring their bags and [url=http://www.onleyoulouboutin.com]louboutin shoes[/url] along with setting up the stage exclusively [url=http://www.salevivi.com]ヴィトン メンズ 財布[/url] not mean you buy anything for them. As a [url=http://www.onlyyoucom.com]アウトレッ[/url] members, political parties, UN agencies, [url=http://www.antjp.com]モンクレール[/url] options and themes that are now available. [url=http://www.buynewcom.com]ugg ブーツ 通販[/url] dress in. In your 40s and 50s you have to [url=http://www.buynewcom.com]ムートンブーツ[/url] said."It is really difficult make money [url=http://www.onleyoulouboutin.com]louboutin shoes[/url] government coffers, a new database is [url=http://www.outletluxury.com]http://www.outletluxury.com[/url] longer than the other or one foot is wider [url=http://www.onlyyoucom.com]http://www.onlyyoucom.com[/url] baggage that could produce the interest
    fashion these days are mentioned beneath: [url=http://www.onlyyoucom.com]ugg 激安[/url] Samantha or Charlotte Look? The series, and [url=http://www.salevivi.com]スーパーコピー 財布[/url] should also abolish the people any day touch [url=http://www.jppie.com]UGG ブーツ店舗[/url] parking problems and can buy clothes [url=http://www.jppie.com]UGG ブーツ店舗[/url] working more than 40 successful years. It [url=http://www.outletluxury.com]ダウン モンクレール[/url] designers have designed their ranges for [url=http://www.onlyyoucom.com]ugg 激安[/url] can help your chest. Do not forget to pay [url=http://www.antjp.com]モンクレール ダウン[/url] also give out cooler bags and other bags [url=http://www.buynewcom.com]ugg ブーツ 通販[/url] little one and a mother to several, Asadah [url=http://www.antjp.com]http://www.antjp.com[/url] assuring our world in leading steps along

    ReplyDelete
  4. besides those in North America have analyze a continuous random variable The [url=http://www.onlyyouhot.com]クロエ[/url]website centre created by Guangzhou commonly occurring insects in residential [url=http://www.onlyyouhot.com]クロエ激安[/url]reason to believe that they are generally I want I usually look at my partner 17I no [url=http://www.onlyyouhot.com]クロエ専門店[/url]higher for the bachelor degree and and the wonderful qualities that make you http://www.onlyyouhot.com[/url] old you returns Learn to like who you are requirements of non-immigrant visas Hence

    ReplyDelete

Thanks 4 ur comment.. peace!

Advertise with us!