Sangat excited nak bagi Ilham makan. Sabar Hernee sabar.. 12 days to go.. memang saja nak genap2 6 bulan. Nampaknya Ilham pun dah pandai terkecap2 bila tengok ummi dengan babah makan. Sabar ye sayang, bukan ummi dengan babah nak dera tak bagi makan. Apa yang kami buat semuanya untuk kebaikan Ilham. Ummi nak usus Ilham betul2 matang baru boleh jamah makanan tau. Itu pun ummi akan mulakan dengan makanan pejal (solid food) dulu. No sugar or salt for you dear Ilham. Biarlah orang nak kata apa.. ummi cerewet ke.. skema ke.. ummi tak kisah sebab ummi buat ni semuanya untuk Ilham. Kalau Ilham sakit ummi dengan babah juga yang risau. So far, Ilham tak pernah merengek tak kenyang ke apa, menyusu macam biasa sampai kenyang.
Ada masa terluang duk menjengah2 blog kawan2, tengok diorang syok buat puree untuk baby.. ohhh saya makin teruja. Ada yang lecek buah manually.. ada yang guna hand blender untuk memudahkan lagi proses penghancuran buah2an and etc. Hmmmm.. dan otak saya mula menerawang.. teringat Mummy DaSy, tak silapnya dia ada beli hand blender untuk baby Syahmina. Sms dia sekejap then dia call start la bertanya pasal hand blender and solid food for Syahmina. Saya tergoda pulak dengan hand blender terus google.. dan terjumpa yang ini.. price around RM150..

credit pic: google
Rasanya macam nak buat proposal kat En. Nazir la..
“Hai En. Nazir.. awak nampak hensem kalau awak belikan saya hand blender yang cute ni”  *wink2* erkkkkkkkkkkk..
Ayat membodekkah???? ;)
Yeeee.. ye saya rasa saya dah jatuh cinta dengan hand blender. Harus saya pujuk rayu En. Nazir nak hand blender sebijik. Fuhhh kanan fuhhhh kirii.. Agak2 dapat tak ek? Hmmmm.. jom tolong doa ;)
Nak share sikit.. for your guidance mommies:
{credit info: Blog Sarakids}
Makanan yang harus dielakkan ketika mula memperkenalkan makanan kepada anak anda (1st solid food- 6-7 months). Ianya adalah:
  • Telur (terutamanya telur putih), – mengandungi bakteria salmonella
  • susu lembu/dairy products
  • makanan laut
  • kekacang
  • citrus food
  • yeast, cheese (keju)
  • MADU (dilarang sama sekali – ianya bertoksin)

Ok2.. nak sambung doa supaya dapat hand blender dan nak sambung mengumpul koleksi menu2 untuk baby :)