Baby Development

Ilham Syamil 3 Months Update :)

Wednesday, April 29, 2015

alhamdulillah 3 bulan sudah 27/4/15 teddy bear ummi.
ahad lepas baru je lepas melawat nek pah kat KDPM. alhamdulillah timbang naik lagi.
lahir - 2.95kg
1st month - 4.6kg
2nd month - 4.95kg
3rd month - 5.54kg

ummi dia?
hmmmm.. masa dalam pantang cun jek penimbang tunjuk 54.2kg.

masa tu rasa wow.. 2kg jek lagi target nak turunkan.
sekali minggu ke 4 naik kerja, dan latest menimbang berat semalam aekawwww 58.3kg.

hahaha. tapi memang saya akui sejak naik kerja asyik nak makan jek. tak apalah dik ummi mok2. janji adik sihat dan ummi dapat hasilkan susu untuk adik kan. hmmmm. ayat pennyedap hati sendiri :p 


domok

muka serius jek baru lepas mandi macam ngantuk2 gitu sebelum pergi klinik ahad lepas. pakai baju orang office ummi hadiahkan. nampak domok pula adik pakai baju ni kan. padahal taklah domok mana pun. sesedap rasa jek gitu jadilah asalkan boleh jadi dumbbell ummi ekeke.
1

muka tak puas hati tengok ummi nak snap gambar dia. ekeke.

2
kenapa tu dik?
marah ummi ke? hehehe.
sibuk je ummi ni ambil gambar saya kan.

Perkembangan bayi pada usia 3 bulan

Menegakkan kepala dengan stabil
Pada bulan ini, bayi anda mungkin sudah boleh mengangkatkan kepalanya semasa berbaring dan menegakkannya untuk beberapa minit.

Jika diampu untuk duduk, dia mungkin boleh menegakkan kepalanya secara mantap dan lurus.
Ketika dia meniarap, anda akan memerhatikan dia mengangkatkan kepala dan dada seakan-akan membuat tekan tubi ringan. Duduklah di hadapannya dan hayunkan mainan untuk menggalaknya.

syamil >> memang dari sebulan dah beriya nak angkat kepala. sekarang lagilah kalau dukung dia kepala tegak je.
Koordinasi lengan, kaki dan tangan lebih baik
Bayi anda sekarang boleh melambai-melambai tangan dan menendang kakinya.
Sendi paha dan lututnya menjadi lebih lentur menyebabkan tendangannya menjadi lebih kuat. Dan jika anda mendirikannya dengan kaki terletak di lantai, dia akan menolak badannya turun dengan menggunakan kakinya.

Dia boleh merapatkan kedua tangan dan membuka jari-jarinya, tapi dia akan menggunakan tangan yang digenggam rapi untuk memukul barang yang tergantung.

Usaha memukul mainan atau sesuatu objek merupakan satu pencapaian yang penting! Galakkan perkembangan kemahiran tangannya dengan menghulurkan mainan dan perhatikan sama ada dia mengambilnya.

syamil >> tendangan adik memang kuat lagi2 kalau ummi nak salin diapers. ummi terlebih makan ostematrix kot cukup supply kalsium kat adik hehehe. abang ilham kata “adik, tak baik tau tendang ummi dosa, Allah marah” hehehe. ummi cakap kat abang, adik tak sengaja bukan dia saja tendang ummi hehehe.
Pola tidur lebih terkawal
Mulai dari sekarang, ibubapa yang dahulu-nya tidak dapat tidur dengan sempurna, mula merasa lega sedikit. Menjelang tiga atau empat bulan, pola tidur anak anda mula menjadi stabil.

Kebanyakan bayi pada usia ini tidak lagi bangun malam untuk menyusu, walaupun sekali sekala mereka bangun juga dan mahukan makan.

Ada juga kanak-kanak yang tidak tidur terus sepanjang malam untuk tempoh tiga atau enam bulan (bagi tahun pertama, ini bermakna mereka boleh tidur terus hanya selama enam jam setiap kali), jadi, usahlah bimbang jika anak anda masih menyebabkan anda berjaga di waktu malam.

syamil >> yeay! part ni ummi rasa lega sikit. minggu ni alhamdulillah adik kurang berjaga malam dah. kalau masa sebulan dua dulu macam zombie kampung pisang ummi berjaga malam. kadang2 hantu kak limah lebih cun dari ummi rasanya hahaha. sekarang sekali dua jek adik bangun nak susu selebihnya adik syok tidur. sampai terbongkang.
Jelas mengenali emak dan ayah
Menjelang tiga bulan, dan kadangkala lebih awal, bayi anda sudah menjalin hubungan rapat dengan anda dan mengenali muka anda. Dia masih suka bersenyum dengan orang yang tidak dikenali, terutama sekali jika orang itu bertentang mata dengannya dan bersuara mesra atau bercakap dengannya. Namun begitu, dia sudah mula mengetahui siapakah orang-orang dalam hidupnya dan sudah boleh menentukan siapa yang lebih disukainya antara mereka.

Lobus parietal, bahagian otak yang mengawal koordinasi tangan-mata serta membolehkan seseorang itu mengenali objek, kini mula berkembang dengan pantas.

Dan lobus temporal, yang membolehkan pendengaran, bahasa dan bau-bauan, juga lebih responsif dan aktif. Oleh itu, apabila bayi mendengar suara anda, dia akan memandang terus kepada anda dan mula bersuara.

syamil >> memang dah start dah dia ajak berbual. beriya kalau ajak berbual tu. kembang kuncup hidung hehehe. ada masa adik nangis babah pegang, dapat je kat ummi teruslah diam sambil menyengih. babah kata botol susu dah sampai dia diam lah hehehe.
Mulalah membaca kepada dia sekarang Membaca kepada anak, tidak kira usia muda, akan mendatangkan hasil. Ia membantu anak anda menguasai kemahiran mendengar lagu naik turun bahasa – sebenarnya, adalah baik jika anda selalu mengubah nada suara anda, menggunakan loghat berlainan, menanyi, dan menyuarakan apa yang anda sedang lakukan ketika itu supaya hubungan suara dan bunyi antara anda dan bayi menjadi sesuatu yang menarik baginya.

Jangan bimbang jika dia melihat ke arah lain atau hilang perhatian – dapatkan semula perhatiannya dengan mencuba sesuatu yang lain, atau berikan dia masa untuk berehat. Sesuaikan interaksi anda dengan respon dan minatnya.

Terdapat banyak buku-buku yang baik untuk dibacakan kepada bayi. Pilihlah buku yang mempunyai gambar-gambar yang besar dan berwarna-warni dengan perkataan-perkataan yang mudah -- atau buku tanpa teks yang mempunyai gambar untuk anda menceritakan.

Sebenarnya, buat masa ini anda tidak perlu berpegang ketat kepada panduan menyesuaikan buku dengan usia tertentu. Buku yang dikhaskan untuk kanak-kanak yang lebih tua jika mempunyai imej yang jelas dan kemas, dan warna-warna terang boleh memikat bayi. Selain itu, anda juga boleh membaca puisi yang disasarkan telinga orang dewasa. Bahan bacaan yang tidak difahami bayi masih boleh menyeronokkan dia jika nada dan aspek musiknya menarik (dan anda juga akan terhibur).

syamil >> setakat ni ummi belum start beriya lagi. cuma setiap kali nak susu ummi ajak adik baca doa makan. mudah2an cepat tersemat doa tu macam abang ilham dulu. kadang2 ummi suruh abang ilham nyanyi untuk adik.
Perkembangan awal bahasa
Ini merupakan masa yang sensitif di mana rangsangan lisan adalah amat penting untuk bayi anda. Ambillah kesempatan ini untuk mendedahkan dia kepada pelbagai variasi perkataan dan bunyian. Penyelidikan terbaru mengaitkan tahap kepintaran yang tinggi kepada berapa banyak perkataan seorang kanak-kanak itu mendengar pada tahun pertama hidupnya.

Inilah masanya untuk menubuhkan asas yang kukuh. Berjalan ke pasar malam pun memberi peluang untuk merangsang kanak-kanak anda – semasa berjalan, tunjukkan dia objek-objek dan berikan nama barang-barang itu. Bayi anda belum boleh mengulang perkataan-perkataan itu lagi, tetapi dia sedia menyimpan semua informasi ke dalam memorinya yang kian ini berkembang pantas.

Bayi dalam keluarga dwi-bahasa akan memperoleh latihan bahasa yang berganda jika dia sering mendengar kedua-dua bahasa dituturkan. Jika anda mahukan dia belajar kedua-dua bahasa, pastikan ibu dan bapa bercakap dengannya dalam bahasa yang berlainan.

syamil >> ok noted. akan diusahakan part ni.
Sentuhan menjadi lebih sensitif
Hidupkan deria sentuhan bayi dengan bahan seperti kain bulu, tisu, kain felt, dan kain tuala atau carilah buku yang boleh membantu membuatkan sentuhan sebagai sebahagian daripada pengalaman membaca bersama.

Menyentuh, mendukung dan mengurut bayi, sama dengan mengangkatnya melalui dan merentasi udara sekeliling adalah cara-cara yang berkesan untuk menenangkan dia dan mungkin dapat meningkatkan kepekaannya dan memanjangkan tempoh konsentrasiya.
syamil >> ummi selalu juga slow urut2 badan adik untuk tengok respon adik. babah pun rajin buat senaman kat kaki adik sampai adik terkentut2 hehehe. nampaklah ada tindak balas kegelian bila kena urut tu.
Mula berinteraksi dengan orang lain Anak anda diprogram untuk "menerima", serta membuat kesimpulan tentang dunia kelilingnya. Kini, dia mungkin dapat memberi respon kepada bayangnya sendiri dalam cermin dengan senyuman (bayi gemar melihat diri sendiri), dan dia mungkin berhenti menghisap jari atau botol untuk mendengar suara anda. Dengan bersuara mesra dan membuat bunyi-bunyian, dan dengan berceritakan tentang tugas rumah remeh yang sedang diuruskan, anda bukan saja menjalin hubungan dengannya, tetapi juga mengalakkannya melahirkan perasaan sendiri.

syamil >> hehehe ini ummi selalu buat. dukung adik sambil tengok cermin walaupun adik tak faham. sambil ummi berbual2 dengan adik.

You Might Also Like

0 Th♥ught (s)

Thanks 4 ur comment.. peace!

Advertise with us!