En. Nazir

Siput Sedut Masak Lemak Cili Api

Monday, December 14, 2009

***Amaran keras, sila jangan terliur.. sekiranya anda terliur sila maafkan tuan punya blog.. saya hanya mengikut rentak tekak saya dan suami***





Request dari En. Nazir yang teringin nak makan siput sedut masak lemak cili api Jumaat lepas. Kebetulan dia yang ke kedai bei lauk pauk, jadi dia lah yang terjumpa siput sedut ni. Dia beli dalam sekilo tak silapnya. Sebelum saya balik dah pesan dia awal2 minta tolong titikkan hujung siput tu. Kalau nak tunggu saya balik takut lambat pulak. Apa yang penting 'kerjasama' ;)

Bahan2nya:


lebih kurang 1 kilo siput sedut
1/2 ulas bawang besar
2 ulas bawang putih
5-10 biji cili api
1/2 inci halia
sebatang serai
1 kotak santan
garam secukup rasa
1/2 inci kunyit


Cara-cara:

(masakan saya kali ni tanpa menumis)
  1. Titik hujung siput sedut dan cuci sehingga hilang bau lumpur. Jangan lupa tutu[ bekas yang mengisi siput sedut tu, sebabnya siput sedut ni aktif, silap2 hari bulan dia merayap pergi rumah jiran sebelah :p
  2. Blender bawang-bawang, cili api, kunyit dan halia tadi.
  3. Masukkan siput sedut ke dalam periuk dan masukkan sedikit santan cair dan bahan2 yang di blender tadi. Tak dilupakan sebatang serai.
  4. Jerang atas dapur, jaga jangan sampai santan pecah minyak.
  5. Masukkan garam dan serbuk perasa secukup rasa.
  6. kemudian masukkan santan pekat.
  7. Agak2 nampka macam dah ok, matikan la apinya, sedia untuk dimakan.

Selamat mencuba :)



[auto publish]


post signature

You Might Also Like

22 Th♥ught (s)

  1. Sharinginfoz>>very2 the sedap.. ;)
    try la.. msk smbl pn ok..

    ReplyDelete
  2. wah2,nampak sedap...pernah try aritu nak makan tapi tak pandai sedut..hehehe...

    ReplyDelete
  3. eyriqazz>>hehehe..kna ktuk lbih sikit ujung nye..bru mudh nk sedut..hehehe

    ReplyDelete
  4. tak suke! tak suke!
    baru call mak bgtau nak makan siput sedut masak lemak cili padi letak batang keladi...favourite tu!!...ekeke...
    mak tanye "ko tgk iklan ape pulak ni??"
    hahahahaha

    ReplyDelete
  5. nyam.. nyam.. sedapnyer kak...
    dulu sebelum kawin hajar langsung xser & xpernah makan siput sedut ni... tp pas kawin Hubby ajar makan... sampai skang hantu siput sedut masam lemak cili api...

    ReplyDelete
  6. HudaBanny >>hahahahaha..sdap gak tmbh kladi kn..tp akk x jmpe la btg kladi kt kdai..susah nk cri..sian huda..

    ReplyDelete
  7. hajarus >>hehehehe..dh suke la skang ni ek..hehehe

    ReplyDelete
  8. post satu mangkuk ke langat plisss...hehehe

    ReplyDelete
  9. Masa pregnant akak teringin sangat nak makan siput sedut masak lemak cili api ni. Puas carik kat pasar tak jumpa, makcik akak kata bukan musimnya kot (nak sedapkan ati akak).

    Tah mcm mana, masa makcik akak gi SMART dia terjumpa dan terus beli. Kebetulan hari ahad, dia masakkan dan ajak akak makan kat umah dia. Esoknya terberanak terus!!

    Inilah kisah saya berkenaan siput sedut itu...heheee..

    Relevant kah?!?!

    ReplyDelete
  10. kat cni susah gak nak cari batang keladi....lagipon malas sungguh nak menyiang siput tu..kang berkecah 1 dapur..ekeke...tu yg mintak mak....mak ape lagi...terus lemah la bila anak yg lama x balik mintak masakkan...hahahahaha..jahat jek!

    ReplyDelete
  11. Zarisa>>hehehe..jap lg pos..esk smpai dh basi..hehehe

    ReplyDelete
  12. YatieJay>>relevan kak..skurg2nye die bg pluang b4 akk pntg dpt gak mrase..hehehe

    ReplyDelete
  13. HudaBanny >>tu untungnye duk jauh2..ape nk mkn smua main order jek kan..hehehe..tringt mase study dlu..

    ReplyDelete
  14. dayah aziz >>>hehehehe..meh cni join skali..

    ReplyDelete
  15. thanks yerp cuz share recipe.hari ni dpt masak siput sedut masak lemak cili api tuk rakyat2 kat umah ni..sgt sedap!

    ainies~

    ReplyDelete
  16. ainies>>u're welcome..dh msk ke?meh la antar cni sket..hehehe

    ReplyDelete

Thanks 4 ur comment.. peace!

Advertise with us!