Makan²

Pernah Makan Pepes?

Tuesday, December 13, 2011

Mungkin awak.. awak dan awak pernah makan. Cuma saya je ni jakun sikit baru pernah makan Pepes. Ni semua Ayu dan Adik (bakal adik ipar saya) yang kenalkan saya dengan Pepes. Hari Ahad lepas duk rumah tetiba terasa nak makan pepes la. Sms Ayu suruh belikan, dari petang bawak ke malam baru dapat makan Pepes.

Inilah rupa paras Cik Pepes ;)

2011-12-12 01.30.02


Sempat meng’google’ asal usul Pepes.. Wikipedia pun tahu apa Pepes, saya juga yang baru tahu.. kesian.. Ohhhhh~ patutlah saya tak tahu sebab ni makanan orang Indon rupanya. Oleh kerana makanan orang Indon mari kita tukar bahasa sekejap ;)
sila baca jangan malas! ;)
Pepes merupakan suatu cara mengolah bahan makanan (biasanya untuk ikan) dengan bantuan daun pisang untuk membungkus ikan beserta bumbunya. Cara membuatnya adalah bumbu dan rempah dihaluskan dan ditambah daun kemangi,tomat, dan cabai dibalur/dibalut bersama ikan mas yang sudah dibersihkan. Semua lalu dibungkus dengan daun pisang dan disemat dengan 2 buah bambu kecil di setiap ujungnya. Bungkusan ini lalu dibakar (dipepes) di atas api atau bara api dariarang sampai mengering.
Ni pulak dalam bahasa omputihnya:
Pepes is an Indonesian cooking method using banana leaf as food wrappings. The banana-leaf package containing food is secured withlidi seumat (a small nail made from central rib of coconut-leaf and sew upon banana-leaf), cooked on steam, in boiled water or grilled on charcoal. This cooking technique allowed the rich spices mixture to be compressed against the main ingredients inside the individual banana leaf package while being cooked, and also add distinct aroma of cooked or burned banana leaf. Although being cooked simultanously with food, the banana leaf is a non-edible material and its function was as the cookable organic wrapper.
The method is used in several Indonesian dishes, and also become the name of a dish prepared in this manner, for example:
  1. Pepes ikan mas (carp pepes)
  2. Pepes daging (minced beef pepes)
  3. Pepes ayam (chicken pepes)
  4. Pepes tahu (tofu pepes)
  5. Pepes oncom (oncom pepes)
  6. Pepes teri (anchovy pepes)
  7. Pepes jamur (mushroom pepes)
  8. Pepes kodok (boneless frog legs pepes)
  9. Pepes telur kodok (frog eggs pepes)
Pepes products are typically consumed with steamed riceOtak-otak is similar to pepes, it is a mixture of fish and tapioca flour with spices wrapped in banana leaf. The vegetables with shredded coconut pepes is called BotokBuntil is prepared in a similar way, but used papaya or cassava leaves instead of banana leaves, making the wrapping edible as part of the dish.
Tengkiu Encik Wikipedia {Pepes}

Malam2 tu, kami berdua melantak Pepes saya je yang makan lebih. En Nazir tak berapa minat sangat, suka gitu2 je la. Kalau kita kat sini pepes ni macam otak2 la kan. Cuma pepes bungkusannya kontot, otak2 pulak panjang. Rasa dia sedap juga la cuma pedas banget sihhhh.. eh.. Thanks Ayu & Adik. Next time belanja lagi.. eh???? ;) Sila la tengok rupa paras pepes bila bungkusan daun pisang dah dibuka :)

2011-12-12 01.33.57

2011-12-12 01.34.15

2011-12-12 01.35.14


p/s Sesiapa yang teringin nak makan, especially yang berada di area Gelang Patah, bolehlah cari akt R&R ya.. adik saya beli kat sana ;)

You Might Also Like

2 Th♥ught (s)

  1. saya suke pepes...sedapnye. heee. kesian k.long x penah makan.hee.

    ReplyDelete

Thanks 4 ur comment.. peace!

Advertise with us!