Foods Review

Yeay! Dapat Juga Makan Sambal Lokan ;)

Monday, January 09, 2012

Semalam petang, masa tengah duk masak kari ayam tetiba teringat pulak dah lamanya tak makan lokan masak kari. Kalau arwah mak ada dulu masa duduk rumah lama dia memang rajin cari lokan dan masak sambal atau pun kari. Memang super sedap la pada saya. Pagi ni, pergi cafe nak cari breakfast sekali ternampak lokan masak sambal.. ya ampunnnnn gembiranya rasa hati. Terus tapaw buat lauk makan dengan bubur. Nahhhh ni rupa sambal lokan tu..


Kecur tak??? hehehe.. Sila la buat2 kecur walaupun anda tak kecur. Kepada ibu2 mengandung yang tengok saya minta maaf tertayang pulak ngeh2.
Aeh.. cerita2 pasal lokan ni awak2 tahu ke apa lokan tu. Sebab rasanya ada juga yang tak tahu lokan ni yang macamana. Ni saya tolong carikan maksud si lokan ni..
Wikipedia kata:
Lokan (Polymesoda expansa) adalah sejenis moluska dwicangkerang yang banyak terdapat di lumpur pinggir laut. Lokan adalah sejenis haiwan bercengkerang (kerang-kerangan) yang boleh dimakan tetapi, tidak seenak tiram.
Ni rupa paras lokan yang belum dibuang cangkerangnya..

credit pic: www.trailofasia.com

Pendapat saya tentang sambal lokan di atas.. hmmmmmm nyummyyyy.. teringat sambal lokan arwah mak. Huwaaaaaaaaa rindunya air tangan mak. Nanti nak cari lokan la nak masak sendiri :)

You Might Also Like

2 Th♥ught (s)

  1. Hehe... sedap mmg sedap... nak cari lokan, blekang umah atok je kat gelang patah tu..hehe

    ReplyDelete
  2. hehehe..cari la aini.. pastu anto umh akk sket.. :)

    ReplyDelete

Thanks 4 ur comment.. peace!

Advertise with us!