Petua Orang Lama

Tips Di Dapur | Cara Mengelakkan Kuning Kunyit Melekat Pada Jari

Tuesday, November 11, 2014

hari ni nak share tips di dapur.
cara mengelakkan kuning kunyit melekat pada jari.
ni tips dari arwah mak saya yang saya kira memang boleh diguna pakai.
tak pasti mak2 uolls pernah pesan benda yang sama atau tak.
saya pun bukan terer sangat kat dapur.
tapi cubalah ambil tahu tips berguna.

20141108_104532
apa arwah mak saya pesan?

pesan dia, kalau nak kupas, bawang, hali kunyit segala tu.
mulakan dengan kunyit dulu.
lepas tu barulah kupas kulit halia, bawang besar dan bawang putih.
tujuan untuk mengelakkan dan mengurangkan kuning kunyit tu melekat kat jari jemari kita.
kuningnya tu konfem akan melekat pada halia ke, bawang merah/besar ke, tak pun bawang putih.
memang kadang2 ada juga tertinggal sikit2 kat jari.
tapi bila ikut cara gini ada kurang sikitlah kan.
tak payah le susah2 nak menyental jari tu hehe.

cubalah mana tahu berkesan :)

lagi tips di dapur:

You Might Also Like

0 Th♥ught (s)

Thanks 4 ur comment.. peace!

Advertise with us!